Дистанційне навчання на карантині: рекомендації педагогам
Опрацюйте нормативні документи, щодо використання технологій дистанційного навчання в умовах карантину, зокрема:
Положення про дистанційне навчання (наказ МОН від 25.04.2013 № 466);
Щодо запровадження карантину для усіх типів закладів освіти (лист МОН від 11.03.2020 № 1/9-154);
Щодо оплати праці працівників закладів освіти під час призупинення навчання через карантин (лист МОН від 13.03.2020 № 1/9-161);
Щодо організації освітнього процесу в закладах загальної середньої освіти під час карантину (лист МОН № від 23.03.2020 № 1/9-173).
Внесіть зміни до календарно-тематичного планування, зокрема визначте теми:
які учні мають опрацювати самостійно;
з яких плануєте провести онлайн-уроки, консультації;
у яких подасте матеріал в асинхронному режимі. Також перегляньте обсяг домашнього завдання.
Чітко дотримуйтесь розкладу уроків, уникайте перевантаження учнів. Дійте під час карантину відповідно до санітарних норм щодо організації освітнього процесу, зокрема щодо:
обсягу домашніх завдань;
часу безпосередньої роботи учнів за комп’ютером, ноутбуком тощо (Державні санітарні правила і норми влаштування, утримання загально освітніх навчальних закладів та організації навчально-виховного процесу ДСанПіН 5.5.2.008-01).
По можливості зменште обсяг навчального матеріалу, який учні мають опрацювати самостійно.
Використовуйте готові онлайн-консультації, розміщені на освітніх платформах, аби пояснити новий матеріал. Надавайте учням посилання на відео.
Сформуйте базу власних уроків й надавайте учням доступ до них.
Дотримуйтесь чіткого алгоритму, коли даєте учням завдання:
вкажіть тему;
зазначте, що саме опрацювати;
зорієнтуйте, де подивитися матеріал чи завдання; вкажіть, куди надіслати готове завдання; вкажіть термін, до якого прийматимете роботу.
Забезпечте постійний зворотний зв’язок з учнями — і під час, і після виконання завдання. Якщо завдання складне, творче чи потребує кількох редагувань, зворотний зв’язок має бути швидким. Для цього використовуйте менеджери, чати тощо. Таке спілкування посилює відповідальність учнів та їхню активність у навчанні.
Систематично перевіряйте знання учнів. Найліпше здійснювати оцінювання навчальних досягнень учнів у режимі онлайн або на дистанційних платформах, що мають відповідний інструментарій. Пам’ятайте, що оцінювання в онлайн-режимі з часовими обмеженнями та використання творчих завдань сприяють дотриманню принципу академічної доброчесності.
Не критикуйте отримані від учнів відповіді. Разом з оцінкою надавайте розгорнуті коментарі: що учень виконав добре, що йому варто доопрацювати, що зробити, аби поліпшити результат тощо.
Саме у дистанційному навчанні актуалізується формувальне оцінювання, спрямоване підтримувати кожного учня. Спільно з’ясовуйте зміст зробленого, встановлюйте взаємозв’язки, порівнюйте реальні результати з очікуваними, аналізуйте, робіть висновки тощо.
Розробіть індивідуальні освітні траєкторії для тих учнів, які не мають технічних можливостей навчатися разом з усім класом дистанційно.
Особливу увагу приділяйте одинадцятикласникам, які готуються до ЗНО. За потреби надавайте індивідуальні консультації та спрямовуйте готуватися самостійно. Порадьте:
сайт Українського центру оцінювання якості освіти — testportal.gov.ua; платформи Promethеus (prometheus.org.ua) та iLearn (ilearn.org.ua).
Розробіть правила співпраці під час карантину спільно з батьками та учнями. Підтримуйте зворотний зв’язок з батьками, інформуйте їх про рівень навчальних досягнень їхніх дітей.
Пам’ятайте про особливу роль класних керівників — налаштовувати на навчання, подавати інформацію, спілкуватися з батьками та учнями.
Проведіть діагностичне оцінювання навчальних досягнень після завершення карантину та повернення учнів до школи, аби з’ясувати, чи готові вони до подальшого навчання. За результатами діагностики, за потреби, скорегуйте календарно-тематичне планування залежно від потреб учнів.
Користуйтеся нагодою підвищити кваліфікацію під час карантину. Займайтеся самоосвітою й отримуйте нові знання, досвід і можливості!
Рекомендації розробили фахівці Державної служби якості освіти України та її територіальних органів.